Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi - mmf@gelisim.edu.tr

Elektrik Elektronik Mühendisliği







 Lisans Ders Programı




1.YARIYIL
 
ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ: Bu dersin amacı; Elektrik-Elektronik Mühendisliği'nin temel kavramlarına ve uygulama alanlarına giriş yapmaktır. Bu kavramlar; Elektriğin eldesi, etkileri, temel kavramlar, direnç, kaynaklar, seri, paralel, Y-D bağlama, D.A. devreleri, Kirchoff Yasaları, Yardımcı hesap yöntemleri (çevre akımları, düğüm gerilimleri, Süperpozisyon, Thevenin, Norton Teoremleri), Elektrik Alanı, Alan şiddeti hesaplamaları ve önemi, A.A. devreleri, fazörler, A.A. devre çözümleri, 1 ve 3 fazlı sistemler, güç, enerji, tarife, ve reaktif güç kompanzasyonu, manyetik alan, manyetik devreler, transformatörlerdir.

MATEMATİK I: Bu dersin amacı; öğrencinin Reel fonksiyonlar,trigonometrik ve üstel fonksiyonlar,limit ve türev kavramları ve çözümlemeleri,belirsiz ve belirli integral çözüm ve uygulamalarını yapabilmesini sağlayabilmektir.

FİZİK I: Bu dersin amacı; öğrencinin Temel Newton Kinematiğini kullanarak hareket denklemlerini çözebilmesi ve Korunum yasaları ile öngörüde bulunulmasını sağlayabilmektir. Ders içerindeki temel kavramlar; Fizikte Newton Kinematiği, temel fiziksel birimleri, vektör kavramları, düzgün doğrusal hareket , açısal hareket ile iş güç enerji kavramlarıdır.

BİLGİSAYAR PROGRAMLAMAYA GİRİŞ: Bu ders ile öğrencilere bilgisayar programlama ile ilgili temel konuların öğretilmesi hedeflenmektedir. Bu kapsamda dersin temel amacı öğrenciyi algoritma tasarlayacak yetkinliğe ulaştırmak ve tasarlanan algoritmaya uygun program geliştirebilmelerini sağlamaktır. Ders içerindeki temel kavramlar; Programlamanın temelleri, algoritma, akış şemaları, C programlama dilinin temelleri, kontrol akış ifadeleri, döngüler, fonksiyonlar ve dizilerdir.

TÜRK DİLİ I: Bu ders; Türk dilinin özelliklerini, işleyiş kurallarını sezdirmek, örnekleriyle göstermek, öğrencilerin yazılı ve sözlü metinler aracılığıyla söz varlığını geliştirmek, yazım (imlâ) kurallarına uyma, noktalama işaretlerini yerli yerinde kullanma alışkanlığı kazandırmak, kitap okuma alışkanlığı edindirmek, bilimsel, eleştirel, sorgulayıcı, yorumlayıcı, yaratıcı, yapıcı düşünme alışkanlığı kazandırmayı amaçlamaktadır.

YABANCI DİL I (İNG.): Bu ders ile öğrencilerin temel seviyede İngilizce yazma, okuma, dinleme ve konuşma becerileriyle donatılması amaçlanmaktadır. 

2.YARIYIL

ELEKTROTEKNİK:

FİZİK II: 
Bu dersin amacı öğrencilerin; 
Elektrik ve Manyetizma ve arasındaki ilişkiyi kavramalarını sağlayabilmektir. Dersiçeriğindeki temel kavramlar; Elektrostatik, Elektriksel Kuvvet ve Elektrik Alanı, Potansiyel, Kondansatörler, Doğru akım devreleri ve Kirchoff Yasaları, Manyetizma , Manyetizma Kaynakları, Elektrik İndüksiyon, Elektromanyetik Dalgalar ve optiğin temelleridir.

LİNEER CEBİR: Bu dersin amacı öğrencilerin; matris işlemlerini (toplama, çarpma, ters alma gibi) ve ilgili bazı özelliklerini tanımasını, lineer denklem sistemlerini matrisleri kullanarak çözülebilmesini, Determinant ve özelliklerini ve uygulamalarını kavratmaktır. Vektör uzayı, alt vektör uzayı, baz ve boyut kavramlarını tanımasını ve ilgili teoremleri kavramasını sağlamaktır. Dersin içerdiği temel kavramlar; Lineer denklem sistemleri, matrisler. Determinantlar ve Uygulamaları,Vektör uzayları, alt uzaylar, baz ve boyutlar ve koordinat sistemleridir.

MATEMATİK II: Bu dersin amacı öğrencilerin; kısmi türev tanımı ve uygulamalarını yapabilmesini,Trigonometrik,Üstel ve logaritmik fonksiyonları Doğrular,çemberler,parabollerle ilgili çeşitli problemleri çözebilmesini,belirsiz ve belirli integral işlemlerini yapabilmesini sağlayabilmektir. Dersin içerdiği temel kavramlar; Kısmi türevler, trigonometrik, üstel ve logaritmik fonksiyonlar, doğrular, çemberler, paraboller, belirsiz ve belirli ıntegrallerdir.

TÜRK DİLİ II: Dersin amacı öğrencilerin; Türk dilinin özelliklerini, kurallarını pekiştirmek, örnekleriyle göstermek, öğrencilerin yazılı ve sözlü metinler aracılığıyla söz varlığını geliştirmek, yazım (imlâ) kurallarına uyma ve noktalama işaretlerini yerli yerinde kullanma becerisi kazanmasını sağlayabilmek vardır. Bu dersin içeriğini: cümle çeşitleri, anlatım bozuklukları, paragraf anlatım biçimleri, yazılı anlatım türleri, sözlü anlatım türleri, yazım kuralları ve noktalama işaretleri oluşturmaktadır.

YABANCI DİL II (İNG.): Bu dersin amacı temel İngilizce gelişimi ve uygulanmasının yanı sıra İngilizce becerileri ve iletişimi sağlamakır. Dersin içeriği; İngilizce yazma, okuma, dinleme ve konuşma gibi becerilerle birleştirilerek öğretilir ve bunu sonucunda öğrenciler temel düzeyde İngilizce’ye ulaşırlar. Bu derste odak gramer kuralları, kelimelerin etkili kullanımı, sözlüğün etkili kllanımı, okuduğunu anlama, ders dışı okuma, cümle ve paragraph yazma, iki dilde konuşma, sözlü üretim, iki dilde ve toplu münazara, halka konuşma, kelime egzersizleri, kısa dönemli sınav değerlendirmeleri gibi konular olacaktır.

3.YARIYIL

ATATÜRK İLK. VE İNK. TARİHİ I: Bu dersin amacı, Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu Atatürk'ün, çağdaş uygarlık düzeyine çıkma hedefi doğrultusunda gerçekleştirdiği Milli Mücadele'nin anlam ve öneminin kavranmasını sağlamaktır. Bu ders kapsamında, temel kavram bilgisi çerçevesinde Osmanlı Devleti ve çöküşü, Tanzimat ve Meşrutiyet Dönemleri, Osmanlı Devleti'nin son dönemindeki fikir hareketleri, Trablusgarp Savaşı, Balkan Savaşları, Birinci Dünya Savaşı, Mondros Mütarekesi ve işgaller, Milli Mücadele Hareketi'nin doğuşu ve Milli Teşkilatlar, Mustafa Kemal Paşa'nın Samsun' a çıkışı ve Anadolu'daki durum, Amasya Genelgesi, Ulusal Kongreler, Mîsak-ı Milli'nin İlanı, Büyük Millet Meclisi'nin açılması, Kurtuluş Savaşı, Mudanya Mütarekesi, Lozan Barış Antlaşması konularına yer verilmektedir.

BÖLÜM SEÇMELİ-31:

DEVRE ANALİZİ I:
Dersin amacı; Elektrik devrelerinin sınıflandırılması ve bu sınıfın özelliklerini öğretmek, Durum değişkeni kavramını vererek elektrik devrelerinin durum denklemlerini elde etmek, Durum denkleminin tam çözümünü öğretmek, S-domeninden yararlanarak sabit katsayılı lineer elektrik devrelerinin çözümünü (dif.denk.çözümü,S-domeninde çevre ve düğüm denklemini elde ederek) öğretmek ve Foruer serisini verip elektrik devrelerine uygulamasını öğretmektir. Dersin içerdiği temel kavramlar; Elektrik devre elamanlarının ve devrelerin sınıflandırılışı ve özellikleri ,uygun ağaç kavramı ve durum denklemlerinin elde edilişi,sabit katsayılı lineer devrelerin tam çözümü,laplas dönüşmü ve özellikleri,ters laplas dönüşümü,laplas dönüşümü kullanılarak elektrik devrelerinin tam çözümü,durum geçiş matrisinin s-domeninden yararlanarak bulunması ve öz çözümün bu yolla bulunuşu,fourier dönüşümü ve elektrik devresine fourier serisinin uygulanmasında devre davranışının incelenmesidir.

ELEKTRONİK I: Dersin amacı öğrencilere; 
Temel elektronik elemanları tanıtmak; yükseltici devrelerinin analiz ve tasarım metotlarını pratik ve teorik olarak öğrencilere kazandırmaktır. Dersin içeriği; Diyot karakteristikleri ve modellenmesi, diyot çeşitleri ve uygulamaları, tansistörlerin sınıflandırılması ve BJT,  BJT'nin DC modeli ve kutuplama devreleri analizi, BJT'nin AC modeli ve BJT'li yükselticilerin analizi, FET kutuplama devrelerinin analizi, FET'lerin AC Modellerinin çıkartılması ve FET'li yükselticilerin analizi, Transistörlü yükselticilerin frekans cevabı, Transistörlü çok katlı yükselticilerin analizi ve frekans cevabı, OP-AMP'ların modellenmesi ve temel opamp devreleri, OP-AMP uygulamaları, ve özel tip elektronik elemanlardır.

MANTIKSAL DEVRE TASARIMI: Dersin amacı öğrencinin; sayısal devrelerin mantıksal tasarımı ile ilgili temel bilgileri öğrenmesi, olaylara mantıksal açıdan bakma yeteneğinin kazandırılması, karmaşık problemleri daha küçük parçalara ayırıp daha kolay çözebilme yeteneğini kazandırmak, daha üst sınıflardaki sayısal sistem tasarımı için temel teşkil edecek düşünce ve teorik bilgisinin geliştirilmesidir. Dersin içerdiği temel kavramlar; analog sayısal kavramı, sayı sistemleri, mantık matematiği ve işlem kuralları, Kombinasyonal lojik devreler ve tasarımı, sayısal IC, MSI IC’lerin fonksiyonel yapıları, ardışıl devre elemanları, aenkron ve asenkron ardışıl devrelerin tasarımı ve hafıza devrelerinin yapılarıdır.

OLASILIK VE İSTATİSTİK: Mühendislik alanında istatistik verileri derleme,bu verileri kullanma,problem çözme ve değerlendirmeyi sağlayacak bilgi birikimi bu derste elde edilir. Dersin içerdiği temel kavramlar; temel istatistik kavramlarının, merkezi eğilim ölçüleri, değişkenlik ölçüleri,olasılık ve olasılık hesaplama,kesikli ve sürekli dağılımlar,binom ve poisson dağılımları normal dağılım ve sürekli normal dağılım yöntem ve uygulamalarıdır.

MATEMATİK III: Kompleks analiz özellikle analitik veya kompleks, türevli fonksiyonlar üzerinde çalışır. Bu ders, tek değişkenli kompleksanalitik fonksiyonların teorisini kavratmayı amaçlar. Temel aritmetik ve kompleks sayıların geometrisi ile başalnır ve CauchyRiemann denklemleri ve Cauchy integral formülü ile sürdürülür. Analitik fonksiyonların kuvvet seri gösterimleri ve temel rezidü teoremleri ile tamamlanır.

4. YARIYIL

ATATÜRK İLK. VE İNK. TARİHİ II: Bu dersin amacı, Türk İnkılâbı'nın özelliklerini ve benzer kavramları tanıma, Türk İnkılâbı öncesinde Osmanlı Devleti'nin yaptığı ıslahatlar, Atatürk inkılâpları'nın önemi, Atatürkçü düşünce sisteminin ortaya çıkması ve yeni Türkiye Cumhuriyeti’nin yapacağı inkılâplara etkisi, Türk İstiklâl Savaşı ve Cumhuriyet ve Atatürk İnkılâpları'nı tehdit eden unsurların öğrenilmesidir. Bu ders kapsamında siyasal alanda yapılan inkılâplar, hukuk alanında yapılan inkılâplar, eğitim ve kültür alanında yapılan inkılâplar, iktisâdi alanda yapılan inkılâplar, sosyal alanda yapılan inkılâplar, Atatürk ilkeleri, Atatürk dönemi Türk dış politikası, İkinci Dünya Savaşı yıllarında Türkiye ve 1950 -1960 yılları arası Türkiye konuları anlatılmaktadır.

BÖLÜM SEÇMELİ-41:

DEVRE ANALİZİ II: 
Bu dersin amacı, Elektrik-Elektronik Mühendisliği kapsamında Alternatif Akım Devrelerine ait temel kavramların benimsenmesi ve devre analizi esaslarının verilmesidir. Dersin içeriğini; Alternatif Akım İşaretlerinin Özellikleri, Pasif Devre Elemanları ile Gerçekleştirilen Temel Elektriksel Devreler, Alternatif Akım Devrelerinin Analiz Teknikleri, Üç Fazlı Sistemler konuları oluşturur.

ELEKTRONİK II: Dersin amacı öğrencilerin; Op-amp ağırlıklı elektronik devrelerini çalışmasını özümsemesini sağlayabilmektir. Dersin içerdiği temel kavramlar; diferansiyel kuvvetlendiriciler, OP-AMP parametreleri, negatif geri beslemenin etkileri, OP-AMP frekans respons eğrisi, komparatör (karşılaştırıcı) devreleri, integratör ve diferansiyatör devreleri, Wien-Bridge Osilatör, OP-AMP kapalı devre respons eğrisi, diğer OP-AMP'lı osilatörler, enstrumantasyon kuvvetlendiriciler ve çeşitli filtre devreleridir.

ELEKTROMANYETİZMA KURAMI: Dersin amacı; Elektromanyetik temel yasalarını zaman bağlı olmayan statik durum için vektör analizi temelli bir model yardımıyla öğretmektir. Dersin içerdiği temel kavramlar; vektör analizi, koordinat sistemleri ve dönüşümleri, elektrik yükleri ve elektriksel alan kavramı, elektriksel akı ve Gauss Yasası, Statik elektriksel alanın uygulamaları, elektriksel potansiyel ve enerji, akım ve akım yoğunluğu, sınır şartları, laplace ve poisson denklemleridir.

ALÇAK GERİLİM SİSTEMLERİ: Bu dersin amacı alçak gerilim sistemlerinin tanıtımının sağlanmasıdır. Dersin içeriği; güç hesaplamaları, güç ölçümleri, yük karakteristiği, gerilim ve güç kayıp hesaplamalarıdır.

DİFERANSİYEL DENKLEMLER: Dersin amacı lineer diferansiyel denklem sistemlerinini anlamak ve çözümünlerini öğrenmektir. Dersin içeriği; adi diferansiyel denklemler, doğrusal sistemlerin çözümleri, doğrusal olmayan sistemler için niteliksel yöntemler, temel matris çözümü, parametrelerin değişimi, varlık ve teklik teoremleri, parametrelere sürekli bağlılık, değişmez katmanlar, kararlılık, sınır değer problemleri, periyodik çözümler ve karmaşık düzlemde diferansiyel denklemlerdir.

5. YARIYIL

ELEKTRİK MAKİNALARI: Dersin amacı öğrencilere; Elektrik makinelerinin temel çalışma prensiplerini öğretmektir. Dersin içerdiği temel kavramlar; Elektrik makinelerine giriş, transformatör ve dönme hareketi; tek ve üç fazlı transformatörlerin analizi, eşdeğer devre parametrelerinin hesabı, üç fazlı transformatör bağlantıları, gerilim regülasyonu, ölçü transformatörleri, lineer doğru akım makinelerinin sürekli ve geçici durum analizleri, doğru akım makinelerinin yapısı, doğru akım makinelerinde komutasyon, doğru akım generatörleri ve motorlarının eşdeğer devreleri ve çeşitleri, doğru akım motorlarının matematiksel modeli ve geçici durum analizleri, fırçasız doğru akım makineleridir.

GÜÇ ELEKTRONİĞİ: Dersin amacı; Temel güç elektroniği elemanlarını tanıtmak, güç elektroniği elemanların kontrolünü ve korumasını sağlamak, güç elektroniği elemanların kullanıldığı temel güç elektroniği devrelerini tanıtarak bunların çalışmaları hakkında bilgi vermektir. Dersin içerdiği temel kavramlar; Güç elektroniğinin temel prensipleri ve güç elektroniği temel elemanları. Snubber devre tasarımı. Sürme devreleri. AC kıyıcı devreleri. Tek fazlı ve üç fazlı kontrollü/ kontrolsüz doğrultucu devrelerin değişik yük koşullarında çalışması. DC kıyıcı devreleri. Tek fazlı inverterler. İnverter analizi ve frekans/gerilim kontrolü için metotlar. İnverter için harmonik analizin yapılması ve modülasyon indeksi ile frekans oranı ve ticari PWM üretimidir.

MİKRODENETLEYİCİLER: Bu dersin amacı öğrencilere mikrodenetleyici-temelli gömülü sistemlerin tasarımını, programlanmasını ve arayüz birimlerini öğretmektir. Dersin içerdiği konular; mikrodenetleyicilere giriş, 8051 donanım özeti, 8051 komut kümesi özeti, zamanlayıcının çalışması, seri portun çalışması, kesmenin çalışması, assembly dili programlama, 8051 C programlama, program yapısı ve tasarım, program geliştirme araçları ve teknikleri, C dilinde tasarım ve arayüz örnekleri, örnek öğrenci projeleri ve 8051 türevi elemanlardır.

SİNYALLER VE SİSTEMLER: Dersin amacı; sistem teorisi içinde genel kavramları öğretmek, sürekli ve ayrık zamanlı sistemlerin gösterilmesi ve çözümlenmesi için geliştirilmiş olan dönüşüm tekniklerini öğretmek ve bunların birbirleriyle benzerlik ve farklarını vurgulamaktır. Dersin içerdiği konular; temel kavramlar, tanımlar, doğrusal zamanla değişmeyen sistemler, öz fonksiyon, sürekli ve ayrık zamanda konvolusyon, türevsel denklemler ve fark denklemleri, laplace dönüşümü ve uygulamaları, z- dönüşümü ve ayrık doğrusal zamanla değişmeyen sistemler, Fourier serisi, Fourier dönüşümü, süzme ,bant genişliği ve ayrık Fourier dönüşümüdür.

TEKNİK SEÇMELİ-51:

6. YARIYIL

STAJ I: Staj programının temel amacı; elektrik ve elektronik bilimi ve teknolojisi ile buna bağlı mühendislik alanlarındaki öğrencilere mesleki deneyim kazandırmak, ayrıca öğrencilerin mesleki alanda teknolojik gelişmeleri ve uygulamaları, işletmelerdeki üretim ortamlarında ve araştırma laboratuarlarında görerek mühendislik pratiğini geliştirmelerini sağlamaktır. Staj yapılan firmada görevli sorumlu mühendislerin gözetiminde, firmanın farklı ünitelerinde staj çalışması yapılacaktır ve yapılan çalışmalar raporlanacaktır.

GÜÇ SİSTEMLERİNİN ANALİZİ: Bu ders ile öğrenciler;  Güç sistemleri analizi, fazörlerin tekrarı ve üç fazlı güç, iletim hattı parametre hesaplama ve analizi, trafo, jeneratör ve yüklerin modellenmesi, güç akışı analizi ve üretim kontrolü, ekonomik dağıtım, kısa devre analizinin simetrik bileşenlerle yeniden yapılanması, geçici kararlılık ve koruma konularında hakkında bilgi sahibi olacaktır. Dersin içerdiği temel kavramlar; Güç Sistemlerine giriş. İletim hat parametreleri; endüktans ve kapasitans. Kısa, orta ve uzun hat modelleri ve akım-gerilim ilişkileri. Transformatör ve jeneratörlerin elektriksel karakteristikleri. Birim sistem. Güç Sistemlerinin Modellenmesi. Simetrik kısa devre analizi. Simetrik olmayan pozitif, negatif ve sıfır bileşenleri ve simetrik olmayan kısa devre analizleridir.

İLETİŞİM SİSTEMLERİ: Bu ders ile öğrencilere, Elektronik haberleşmede kipleme ve kipçözme kavramlarını anlatmak, temel analog haberleşme sistemlerinin yapılarını, haberleşmede gürültü kavramını, matematiksel temsilini ve gürültünün analog haberleşme sistemlerine etkisini anlatmak, sayısal kipleme, eklenir beyaz Gauss gürültülü kanallarda alıcılar ve hata olasılığı, darbe biçimlendirme ve bant kısıtlı kanallarda haberleşmenin sınırları konularını öğretmek amaçlanır. Dersin içerdiği temel kavramlar; işaretler ve doğrusal sistemler, temel kavramlar, Fourier analizi, genlik modülasyonu, açı modülasyonu, analog iletişim sistemleri üzerinde gürültünün etkisi ve eklemeli Beyaz Gauss gürültülü ve temel bant kanalda sayısal modülasyondur.

KONTROL SİSTEMLERİ: Dersin amacı; devre ve sistem kavramını vermek, fiziksel sistemlerin modellerinin elde edilmesini öğretmek, fiziksel sistemlerin transfer fonksiyonlarını bulmak, kararlılık kavramını ve kriterlerini öğretmek, blok diyagramı, işaret akış diyagramı, Bode diyagramı, Routh-Hurwitz kriteri, köklerin geometrik yer eğrisi gibi yöntemleri vermek, verilen lineer bir sistemin matematik modelini elde edip, bu modelden yararlanarak sistem davranışını ve kararlılığını incelemeyi öğretmek ve sistem dizayınının nasıl yapılacağını öğretmektir. Dersin içeriği; Sistem teorisi ve otomatik kontrol kavramı, fiziksel sistemlerin modellenmesi, transfer fonksiyonu, blok ve işaret akış diyagramları, durum uzayı diyagramı, kararlılık kavramı, öz değer kararlılık testi, routh-hurwitz kriteri, genlik ve faz eğrileri, bode diyagramı, ikinci dereceden sistemlerin zaman-domeni davranışı ve köklerin geometrik yer eğrisidir.

YÜKSEK GERİLİM TEKNİĞİ: Dersin amacı öğrencilere; Yüksek Gerilimlerin üretimini ve ölçümlerini gerçekleştirerek yüksek gerilim testlerini yapabilmeyi ve Yüksek gerilimin kullanıldığı bir sistemde analizleri gerçekleştirmeyi öğretmektir. Dersin içerdiği temel kavramlar; Yüksek gerilimin tanımı, üretimi ve ölçümü, yüksek gerilimin uygulandığı sistemlerin incelenmesi, çok tabakalı sistemler, yüksek gerilimde deşarj olayları, korona ve yalıtkan malzemelerin dielektrik kaybı ve ölçümüdür.

TEKNİK SEÇMELİ-61: